Pavlo píše:
...Bola linka el. trakcie k FN v 50 - tych rokoch ?...
Myslim, ze odpovedi bolo nadostac, ja by som snad odpovedal na tuto nezodpovedanu otazku.
Sidlisko s povodnym nazvom
Nove mesto sa v tomto case este iba formovalo (v
50-tych rokoch tu bola iba zastavba rodinnych domov a tzv.
"terasa", kde mavali vojaci "cvicisko"), takze potreba riesit dopravu nebola nutna. Velka zmena nastala pocas "ery" budovania hutnickeho gigantu - Vychodoslovenskych zeleziarni, a to zaciatkom
60-tych rokov. Po rozhodnuti uprednostnit
elektrickovu trakciu voci uvazovanemu zavedeniu
trolejbusovej dopravy v roku 1961 sa zacalo s vystavou elektrickovej rychlodrahy.
Pocas troch rokov bola etapovito vybudovana trat od ulice Ceskoslovenskej armady (kolajova krizovatka Cs. armady-Zimna), Amfiteater (tu bolo vybudovane obojsmerne obratisko) ku krizovatke Trieda SNP-Moldavska cesta a dalej po Moldavskej ceste az ku Vstupnemu arealu VSZ. Vsetky tri etapy trvali az do
roku 1964 a
7.11.1964 zacala prevadzka na rychlodrahe. V tom case este s dlzkou trate
13,1 km. Doslo vsak k vzniku velmi zlozitej situacie, pretoze do uzivania este nebola dana vozovna na Bardejovskej ul. Najkritickejsia obdobie nastalo po dodani cca 50 elektriciek typu T3, urcene pre rychlodrahu, ktore vozovna na Kirovovej ul. nebola schopna ponat. Preto bola docasne
zrusena doprava na trati VSS-Barca, na ktorej boli vozidla odstavene. Dna
1.1.1965 vsak bola skolaudovana aspon prva cast vozovne, pricom zaujimavostou bolo asi
rok trvajuce paralelne fungovanie a vypravovanie vozidiel z oboch vozovni.
V
roku 1966 boli este dokoncene dve etapy budovania rychlodrahy, t.j. prestavby povodnej elektrickovej trate ku Tehelni, a to od Sturovej ul. ku krizovatke Moldavska cesta-Trieda SNP v dlzke
2 km. Na Sturovej ul., Moldavskej ceste a Triede SNP bola trat na otvorenom zvrsku presne tak ako aj na rychlodrahe (trakcne vedenie vsak bolo intravilanove) az do
roku 1990, ked sa zacalo s postupnou rekonstrukciou trati na uvedenych uliciach (blokove kolajnice typu B1), pocnuc prestavbou elektrickovej krizovatky na krizovatke Moldavska cesta-Tr. SNP, pricom este vo
februari 1989 sa zacala prevadzka na novej trati Alejova ul.-VSS. V tomto obdobi tieto trate stratili "caro" rychlodrahy, takze rychlodraha v pravom zmysle slova meria v sucasnosti uz len
11,3 km, a to od krizovatky Moldavska cesta-Tr. SNP az do Vstupneho arealu USS (pricom extravilanove trakcne vedenie zacina nedaleko cestnej krizovatky Moldavska cesta-Popradska ul.).
Nastastie, v
rokoch 1990 az 1992 bolo rychlodrazne teleso rekonstruovane na zeleznicny profil kolajnice typu S69. To umoznilo elektrickam prekonavat dokonca aj vyrobcom stanovenu konstrucnu rychlost
65 km/h, pricom po skolaudovani trate v
roku 1992 bol dosiahnuty rekord namerany policajnym radarom -
105 km/h s uplne novou elektrickou typu T6A5.
Myslim, ze som od povodnej odpovede odbocil uplne mimo
