Zaujimave je hlasenie zastavok. Maju ho len niektore vozy, system sa mi nepodarilo pochopit, ale zda sa, ze je to podla typov vozidla. Napriklad elektricky na linke 2 a 2A ho maju.
Hlasenie stanic v metre (mimochodom, Mytiscinske metro typu E!) je na prisernej urovni. Keby som nevedel po madarsky, nevyrozumiem z toho vobec nic. Reproduktory tam totiz asi nie su schopne zahlasit jedinu slabiku cisto.
Zas na druhej strane, pacila sa mi formulacia "Az ajto a jobb oldalan nyilik", v preklade "Dvere sa otvoria na pravej strane". V porovnani s prazskym metrom, kde je zmatocna informacia "vystupujte vpravo ve smeru jizdy" je to omnoho zrozumitelnejsie. V Budapesti ta poinformuju, ze sa otvoria dvere na pravej strane - neprikazuju ti vystupovat ani nepouziju formulaciu "vpravo ve smeru jizdy" - keby som to mal doviest do detailov, prazske hlasenie ma nabada jednak k tomu, aby som vystupil a jednak aby som tak ucinil vpravo ve smeru jizdy - ked sa otvoria dvere na pravej strane supravy a vy vystupujete, tak viete, ze vpravo znamena dozadu, teda proti smeru jazdy.
Zaujimave su nabrezne trasy elektriciek - po oboch brehoch, zvlast podjazdy pod mostami. Zaujimave je aj to, ze sa v maximalnej miere pouzivaju slepe konce kolaji namiesto sluciek, pretoze v BP su vsetky elektricky obojsmerne.
Z netradicnych druhov dopravy je zaujimava uz spomenuta mestska zubacka, ktora zacina nedaleko elektrickoveho obratiska Szent Janos Korhaz (Nemocnica sv. Jana) a ma 10 zastavok, ktore su riesene vyvysenymi nastupistami, ako metro. Sceneria po trase je najma v lete krasna. Najkratsi interval je 20 minut a supravy prepravuju aj bicykle, co ocenia najma mladi obyvatelia strmych budinskych kopcov. Dalej BKV prevadzkuje lodnu dopravu medzi Boraros ter a Rimskymi kupelmi - tato linka ma 9 zastavok (!) a jazdi na nej v sucasnosti 5-6 spojov denne. Tou som sa ale neviezol. V Budapesti existuje i detska zeleznica, zacinajuca na konecnej elektricky Huvosvolgy a patriaca pod MAV a lanovka na hrad v Budine, prevadzkovana sukromnou spolocnostou (kratsia nez lanovka na Petrin a velmi draha.)
V Budapesti je zvlastny system integrovanej primestskej dopravy, aj ked ID typu Prahy tu nenajdeme. Vola sa HEV. Jedna sa o lahke elektricke jednotky na rozhode 1435mm, ktore jazdia po vlastnom telese na povrchu. Zacinaju rozne v meste a vedu pomerne daleko za Budapest. Najzaujimavejsia konecna HEV-u je Batthyanyi ter, kde je priamy prestup z metra na HEV urobeny v podzemi.
Linky sa odlisuju nielen cislom, ale aj farbou. Napriklad linka 7 moze byt "normalna" (cierne cislo na bielom podklade) alebo expresna (cervene cislo na bielom podklade.) V pripade autobusu s digitalnym displejom sa expres vyznacuje cervenym ramcekom okolo cisla linky. Linka 7 ma asi najkratsi interval z autobusov a nahradza stvrtu, este nevybudovanu linku metra Bosnyak ter - Kelenfoldi pu. (stanica Budapest-Kelenfold, z metropolitneho eleznicneho hladiska asi taka dolezita, ako Praha-Liben.)
Pre toho, kto vie po madarsky, su zaujimavostou aj niektore miestne nazvy, napr. Bornemissza ter alebo Mezeskalacs ter. Bornemissza znamena Vinonepije, Mezeskalacs znamena Medovy kolac, ter je namestie.
Autobusy su Ikarusy, Ikarusy a este raz Ikarusy. Vsetkych moznych prevedeni a rokov vyroby. Trolejbusy su zase Ikarusy odvodene od autobusov, kratke trolejbusy su aj ruske ZIU-9, jedno z najhnusnejsich vozidiel v tamojsej MHD.
Na rozdiel od nasich podmienok je v Budapesti zvykom pristavit vozidlo na odchodove nastupiste konecnej zastavky aj desat minut pred odchodom a nechat otvorene dvere az do doby odchodu. Turistu v Budapesti teda spoznate tak, ze na autobus/elektricku na konecnej dobieha a potom sa 5 minut cuduje, ze este stojime.
Trolejbusy jazdia len po vychodnom brehu (Pest) a po rovine, kopcovity budinsky teren zatial nepoznaju. Ako jedina trakcia maju ucelene cislovanie liniek, a to od 70 vyssie (70-83), pretoze prvy trolejbus presiel Budapestou v den Stalinovych sedemdesiatin. Ostatne linky su vsemozne poprehadzovane, ba dokonca existuju aj zastavkove elektricky a expresne autobusy vedene v tej istej trase pod tym istym cislom (napr. 56 Moszkva ter-Huvosvolgy.)
Na hrad jazdi "hradna linka", namiesto cisla ma na displeji maly obrazok hradu. Je zaistovana mikrobusmi Ikarus 405, jej druha konecna je na Moszkva ter.
Huh. Snad ked ma este nieco napadne, tak to sem dopisem. Zatial tolko k mojim postrehom z Budapesti, ktoru som navstivil uz asi 15-krat
